Nieuws

KXRadio, a change is gonna come

Vanaf 9 oktober zal KX Radio een nieuwe programmering krijgen.

Als zusterstation van 3FM zullen we ons veel meer gaan concentreren op het opleiden van nieuw talent. Op deze zender moet het 3FM van de toekomst gestalte krijgen. Veel 3FM dj's van nu zullen zullen er ook programma's maken waarin ze hun eigen verdieping in de muziek kwijt kunnen: the station of a younger generation.
 
Daarmee nemen we afscheid van een hele hoop gepassioneerde muziekliefhebbers die zich vaak 12 jaar lang in het zweet gewerkt hebben om deze mooie atypische zender in de lucht te houden. Ongelofelijke dank voor al die prachtprogramma's die jullie gemaakt hebben. Overal worden al initiatieven ontplooid om deze kleurrijke selectie intact te houden. En zo hoort het ook!
 
Afgelopen zondag heeft onze oprichter Rob Stenders ook afscheid genomen met 'Mr. Kicks' van Oscar Brown Jr. en die geuzennaam aangeboden aan een nieuwe generatie. Wie komt um ophalen? Uiteraard is Mrs. KX ook welkom.
 
Meld je maar aan op demo@kxradio.nl.
 
KX Radio - nieuwe stijl komt er aan.
 
Alle veranderingen ten spijt, wij blijven 100% trouw aan de basis van het station.
 
4 the love of music,
 
Mark Reman
Reacties (65)
19 sep 2017 10:25 patrick
Overal worden al initiatieven ontplooid om deze kleurrijke selectie intact te houden. => Welke zijn deze initiatieven ?
15 sep 2017 10:01 Johan H.
Schokkend, gaat KX Radio nu 3FM achterna? Jonge DJ's die alleen maar kunnen wouwelen over de enorme kater die ze hebben van gisteravond, of welke paddenstoel ze nu weer hebben uitgeprobeerd. Wat blijft er over van die enorme muziekkennis die nu nog bij KX Radio aanwezig is? Na de recente omslag bij 3FM, was KX Radio een veilige haven voor liefhebbers van iets meer diepgang en historisch besef in de muziek. Ik ben bang dat er een grote fout gemaakt wordt!
14 sep 2017 21:49 Karianne
Zo lang luisterde ik nog niet naar KX, maar ik ga bepaalde programma's wel missen. De jongere dj's durven over het algemeen niet hun nek uit te steken om onbekende muziek te draaien en dan hoor je dus toch steeds weer diezelfde hits voorbij komen. Niks mis met hits, maar laten we wel wezen: veel diepgang heeft de popmuziek van nu niet meer. Wat me vooral aansprak aan KX was dat je nog verrast kon worden met obscure dingen, of lang vergeten nummers. Dat sommige dj's met passie presenteerden en je het enthousiasme in hun stem hoorde. Wat een onzin dat er nu geen ruimte meer voor hen is. Er zitten genoeg uren in een radiodag. En is er voor de jonge doelgroep niet al genoeg op andere zenders? Eigenheid is jullie grootste troef, die gooi je toch niet weg!
6 sep 2017 16:43 tux
Ik was eerst superverdrietig, nu alleen nog maar kwaad.Het zal wel weer te maken hebben met geld. Wat nu zonder "mijn" KX? De tux-dag in 2013 zal ik nooit vergeten. De dagelijkse troost, Ratz, Fred, Rob, Femke, Doornjoosje, Arie's Koopavond,Nick e.v.a. ik zal jullie zo verschrikkelijk missen!
5 sep 2017 14:54 Anneke
Toen Rob zijn vertrek aankondigde bij AvroTros hield ik mijn hart al vast, want dit zou ongetwijfeld ook gevolgen voor KXradio hebben. Helaas werd mijn angst bewaarheid. Natuurlijk moeten jonge vogeltjes vlieguren maken, maar dat kon toch best naast de oudere meer ervaren jongens en meisjes gebeuren (op een oude fiets moet je het leren)maar nee de NPO vond dat je die er maar gewoon uit moest flikkeren. Wat wij als luisteraars van het eerste uur daar van vinden zal ze worst wezen. Het zelfde flikken ze ook radio2. Maar goed in Hilversum mogen ze blijkbaar aan leeftijdsdiscriminatie doen. Ik vind het een schande! koester juist die jongens die al zo lang hun werk doen. KXradio heeft een grote plek in mijn leven ingenomen, want ja, waar kon je met de mannetjes van de radio praten? juist hier.Het praathuis, waar ik na een tijdje alleen maar geluisterd had, binnen sloop was een geweldige plek om over muziek met elkaar te praten. vooral tijdens de Freakolympics van Rob en Fred was het daar enorm druk en oer gezellig. Dick had virtuele kippenpootjes van de BBQ. Ome Piet sleepte geregeld een vers gevuld catering karretje het praathuis binnen,waarna Moos die weer door het raam naar buiten gooide. dat kon allemaal in onze fantasie.De Cavia vereniging heeft nog steeds een trauma van alle recepten die gemaakt konden worden met cavia's als hoofdingrediënt. (we waren met zijn alle daar het praathuis binnengevallen)
Dit alles is nu dus verleden tijd. Ik zal het missen. Net als de bevlogen jongens en meisjes die onze muzikale opvoeding completeerden.
Ik wens Mark Reman heel veel succes om kxradio weer te maken waar het allemaal begon, met de liefde voor muziek. Rest mij iedereen die mij de afgelopen 12 jaar vergezeld hebben zowel op KXradio voor de microfoon als mijn mede praathuis bezoekers te bedanken voor de fantastische tijd! Het gaat jullie goed xxx
5 sep 2017 14:54 Anneke
Toen Rob zijn vertrek aankondigde bij AvroTros hield ik mijn hart al vast, want dit zou ongetwijfeld ook gevolgen voor KXradio hebben. Helaas werd mijn angst bewaarheid. Natuurlijk moeten jonge vogeltjes vlieguren maken, maar dat kon toch best naast de oudere meer ervaren jongens en meisjes gebeuren (op een oude fiets moet je het leren)maar nee de NPO vond dat je die er maar gewoon uit moest flikkeren. Wat wij als luisteraars van het eerste uur daar van vinden zal ze worst wezen. Het zelfde flikken ze ook radio2. Maar goed in Hilversum mogen ze blijkbaar aan leeftijdsdiscriminatie doen. Ik vind het een schande! koester juist die jongens die al zo lang hun werk doen. KXradio heeft een grote plek in mijn leven ingenomen, want ja, waar kon je met de mannetjes van de radio praten? juist hier.Het praathuis, waar ik na een tijdje alleen maar geluisterd had, binnen sloop was een geweldige plek om over muziek met elkaar te praten. vooral tijdens de Freakolympics van Rob en Fred was het daar enorm druk en oer gezellig. Dick had virtuele kippenpootjes van de BBQ. Ome Piet sleepte geregeld een vers gevuld catering karretje het praathuis binnen,waarna Moos die weer door het raam naar buiten gooide. dat kon allemaal in onze fantasie.De Cavia vereniging heeft nog steeds een trauma van alle recepten die gemaakt konden worden met cavia's als hoofdingrediënt. (we waren met zijn alle daar het praathuis binnengevallen)
Dit alles is nu dus verleden tijd. Ik zal het missen. Net als de bevlogen jongens en meisjes die onze muzikale opvoeding completeerden.
Ik wens Mark Reman heel veel succes om kxradio weer te maken waar het allemaal begon, met de liefde voor muziek. Rest mij iedereen die mij de afgelopen 12 jaar vergezeld hebben zowel op KXradio voor de microfoon als mijn mede praathuis bezoekers te bedanken voor de fantastische tijd! Het gaat jullie goed xxx
4 sep 2017 20:26 Peter Barkum
Ik ben sinds 2008 een vaste luisteraar van KX Radio toen ik Rob Stenders daar eens iets over op 3FM hoorde zeggen. Jaren lang was KX mijn thuishaven en genoot ik van Vrouwen met Knoppen, Melle, Lana Wolf, Femke, Freak Olympics, Ratz, Tom Anders, Henk Peeters, Arie's Koopavond, 50 jaar 3FM, Jeroen Drogt, Sander Hoogendoorn, Joost Weerwag, Leo Blokhuis, Niels Lunsing, Dennis Houbee, Fred Siebelink en de zuster Mark Reman, Cielke, Jurgen van de Berg, Rob Stenders natuurlijk en nog heel veel andere. Het afgelopen jaar was ik al een beetje afgehaakt mede doordat de programmering me niet beviel, maar ook omdat ik nog maar weinig heb met nieuwe muziek heb "ik wordt ook een dagje ouder". Ik week dus steeds vaker uit naar KX Classics en zeker de laatste maanden is dat mijn thuishaven geworden. Alleen op zondagmorgen en middag wil ik nog naar KX radio luisteren, verder is het KX Classics wat de klok slaat. De meeste dj's hebben net zoveel te vertellen als de meeste zangers/zangeressen van tegenwoordig, helemaal niets dus en dat vind ik jammer. Muziek had vroeger een boodschap en dj's hadden dat ook maar als ik naar het huidige 3FM, Radio 2 of wat voor zender dan ook luister dan is het allemaal meningsloos gewauwel en domme telefoonspelletjes met vaak domme kandidaten. Mr.KX (Rob Stenders) was op de publieke zender de enigste die ver boven iedereen uit stak. Ik volg Rob al sinds zijn eerste programma in 1985. (Is zijn eigen schuld had die maar niet moeten beginnen met Bicycle Race van Queen toen, ik was toen en ben nog steeds een Queen fan.) ;-)) Dat KX Radio nu helemaal een opleidingszender gaat worden van 3FM vind ik jammer maar zoals meerdere al schreven, dat was onvermijdelijk. Jammer voor alle oudgediende die hier prachtige programma's hebben gemaakt of nog steeds maken. Als de oud gediende gaan "en Rob is al weg" dan is er voor mij geen reden meer om nog te blijven hangen. Zoals al eerder aangegeven, ik heb niets met de muziek van tegenwoordig "een uitzondering daargelaten zoals QOTSA & The War on Drugs", ik vind het vaak hersenloos, liefdeloos en soms zelfs vrouw onvriendelijk als bepaalde rappers het weer eens hebben over een bitch of een slet. (Alsof vrouwen alleen maar goed zijn voor het mannelijke pleziertje) Ik trek met dus vanaf 09 oktober helemaal terug op KX Classics zolang dat er nog is "is er ook bij de gratie gods heb ik begrepen" en anders gaan we naar Lex Classics hopende op een snelle terugkomst van held en radio vriend Stenders op een of andere zender. Dank aan alle dj's van de afgelopen 9 jaar op KX Radio die me hebben weten te vermaken en te boeien met soms prachtige verhalen en muziek.
3 sep 2017 14:09 Ralf
Al ruim 10 jaar ben ik verknocht aan KX radio .
Fietsend van en naar mijn werk, ruim drie kwartier door weer en wind met de Freakolympics aan, zo is het begonnen, en sindsdien is KX er altijd geweest, als de buurman waar je altijd terecht kan, de buurtsuper,etc. Heerlijke radio ,waar ik met veel plezier naar luisterde, altijd en overal: Ratz, Fred, Donkers, Melle, PUP33, vrouwen met Knoppen, Henk Peters, Blokhuis...
Voor en door mensen met passie voor muziek.
Geen idee wat de veranderingen teweeg brengen, maar ik vrees het einde van mijn KX, waar je als luisteraar nog serieus wordt genomen en je passie kan delen.
Inderdaad eenheidsworst... voedsel, maar liefdeloos.

Hopelijk komt het niet zover, om met een KX klassieker te eindigen..

Tomorrow Never Knows
3 sep 2017 11:59 Marcel de Tweede
(Van de week ook al geprobeerd te posten, maar die is toen niet verschenen. 2e poging dus)

Ergens eind 2004 las ik op de website van Rob Stenders iets over KX radio. Mij was niet helemaal duidelijk wat ie daarmee voor ogen had, maar het intrigeerde me wel. Radio zonder format....

In oktober 2005 ging KX van start en ik was 1 van de eerste luisteraars en zeker tot 2010 stond KX bovenaan mijn playlist. En jongens wat was het prachtig. Verrassende radio met een ontiegelijk brede muziekwaaier. Veel oude en nieuwe muziek heb ik ontdekt bij dj’s als Rob en Fred (natuurlijk) maar zeker ook bij St. Paul, Bert van Lent, Jurgen van de Berg, Jeroen Soer, Ratz, Leo Blokhuis, Henk Peeters, Peter Doolaard etc. etc.
Daarnaast ook veel te veel tijd in de chatroom rondgehangen (zeker in die eerste jaren) en veel gelachen met Feico, Patricia, Sky, Ruud, Fransomatic e.v.a.. De allereerste KX samenzwering en BBQ meegemaakt, kortom het was voor mij meer dan zomaar een radiostation.

De laatste jaren luisterde ik al veel minder. Nieuwe baan en mijn eigen leeftijd zijn daarvoor de belangrijkste oorzaken, maar ik vond datgene wat de jonkies presteerden en presenteerden ook niet echt bijzonder meer.

De stap die nu genomen wordt in de richting van opleidingsstation, kon je eigenlijk al zien aankomen. Ik wens Mark c.s. daar veel succes mee. Ik mag hopen dat opleiden tot DJ bij het nieuwe KX niet betekent dat ze al te veel in keurslijf worden geperst van 3fm (qua stijl en playlist), maar ik vrees dat dat wel zal gebeuren.

Ik denk dat ik vanaf oktober nog slechts sporadisch naar KX zal luisteren en ik ben benieuwd of er nog ergens een rebels radiostation te vinden is, waar ze wel alle muziekstijlen naast elkaar mogen draaien. En ik bedoel een radiostation met DJ's. Spotify heb ik al.

Goodbye!
3 sep 2017 11:58 Marcel de Tweede
(Van de week ook al geprobeerd te posten, maar die is toen niet verschenen. 2e poging dus)

Ergens eind 2004 las ik op de website van Rob Stenders iets over KX radio. Mij was niet helemaal duidelijk wat ie daarmee voor ogen had, maar het intrigeerde me wel. Radio zonder format....

In oktober 2005 ging KX van start en ik was 1 van de eerste luisteraars en zeker tot 2010 stond KX bovenaan mijn playlist. En jongens wat was het prachtig. Verrassende radio met een ontiegelijk brede muziekwaaier. Veel oude en nieuwe muziek heb ik ontdekt bij dj’s als Rob en Fred (natuurlijk) maar zeker ook bij St. Paul, Bert van Lent, Jurgen van de Berg, Jeroen Soer, Ratz, Leo Blokhuis, Henk Peeters, Peter Doolaard etc. etc.
Daarnaast ook veel te veel tijd in de chatroom rondgehangen (zeker in die eerste jaren) en veel gelachen met Feico, Patricia, Sky, Ruud, Fransomatic e.v.a.. De allereerste KX samenzwering en BBQ meegemaakt, kortom het was voor mij meer dan zomaar een radiostation.

De laatste jaren luisterde ik al veel minder. Nieuwe baan en mijn eigen leeftijd zijn daarvoor de belangrijkste oorzaken, maar ik vond datgene wat de jonkies presteerden en presenteerden ook niet echt bijzonder meer.

De stap die nu genomen wordt in de richting van opleidingsstation, kon je eigenlijk al zien aankomen. Ik wens Mark c.s. daar veel succes mee. Ik mag hopen dat opleiden tot DJ bij het nieuwe KX niet betekent dat ze al te veel in keurslijf worden geperst van 3fm (qua stijl en playlist), maar ik vrees dat dat wel zal gebeuren.

Ik denk dat ik vanaf oktober nog slechts sporadisch naar KX zal luisteren en ik ben benieuwd of er nog ergens een rebels radiostation te vinden is, waar ze wel alle muziekstijlen naast elkaar mogen draaien. En ik bedoel een radiostation met DJ's. Spotify heb ik al.

Goodbye!
2 sep 2017 15:21 Sicko
Ongeloofelijk.
Voorstel om de boel nog te redden: verander naam in KidXradio, kan het jong talent fijn oefenen met belspelletjes en gesprekjes met luisteraars "over wat ze vandaag gaan eten" en tussen door hits of belegen klassiekers draaien. En KX radio lekker door als webstation onder 2FM.
1 sep 2017 22:51 Hans
No format radio. Dat was ooit de intentie van Rob Stenders toen hij in 2005 KX Radio begon. Een vrijplaats voor radiomakers met hart voor muziek. Geen opgelegde regels, alles mocht. Sinds de start luister ik naar KX, vooral in podcastvorm. Aanvankelijk naar programma's van Bert van Lent, Nico Dijkshoorn, Roderick Veelo en Jeroen Soer, naast natuurlijk de eindeloze Freakolympics van Stenders en Siebelink. Later sprongen de uren van Paul Nederveen en Jurgen van den Berg er in positieve zin uit. En wat te denken van zeezenderlegendes als Ad Bouman, Leo van de Goot en Hans Hogendoorn? Sybrand Verwer en Tom Anders bedienen een heel specifiek publiek. Dít zijn de krenten in de pap. De jonge gasten die 'vlieguren' moeten maken om uiteindelijk een doorstart op 3FM te maken verrassen vrijwel nooit, zeker niet qua muziekkeuze. Ik vrees dat onderschat wordt wat de betekenis van 'oude garde' voor KX is: zij dragen voor een groot deel deze zender. Dankzij die fantastische podcastservice van KX luister je naar hun programma's wanneer het jou uitkomt. Wie jonge honden horen wil, stemt wel af op 3FM, overdag of in de nacht. Ik zie geen enkele noodzaak om te blijven luisteren als de bovengenoemde dj's geschrapt worden uit de programmering.
1 sep 2017 18:49 Evert
Wat de meeste luisteraars van KX natuurlijk steekt is de zinsnede: "Daarmee nemen we afscheid van een hele hoop gepassioneerde muziekliefhebbers..." Daarmee roep je reacties zoals hiervoor beschreven wel een beetje over jezelf af.

De vraag is ook waarom er voor gekozen is om dit zo expliciet te verwoorden. Geen enkele 'trouwe' luisteraar zal zich zo uitgenodigd voelen om naar de nieuwe invulling te luisteren. Terwijl ik het idee had dat hier langzaamaan al naar toe werd gewerkt met het vertrek van een aantal oudgedienden en komst van nieuwe DJ's.

Ik ben verder benieuwd wat Rob gaat doen.

Le roi est mort, vive le roi!
1 sep 2017 16:45 patrick
Als de ontslagen dj's een nieuwe Kx willen starten , ik sponsor 100 euro , als 500 anderen dat willen doen dan zijn we vertrokken :-) .
1 sep 2017 12:45 Franklin
Zo verschrikkelijk jammer en absoluut niet nodig dit. Ik sluit me volledig aan bij de voorgaande berichten. Wat willen ze hier mee bereiken? Ze graven hun eigen graf. Maar daar was deze beslissing niet voor nodig, daar zijn ze bij 3fm namelijk een paar jaar geleden al mee begonnen. Over en uit.
1 sep 2017 12:22 Ruud
Wat er over blijft is mainstream radio. Waar blijft een station met de doelstellingen zoals Rob Stenders die in gedachten had. 'For the love of music'. Weer een jongerenzender is niet nodig. Een zender met echte, serieuze pop/rock muziek gaan we nu echt missen.
1 sep 2017 11:14 Jacco
Met alle respect voor de "jonkies' maar ik luisterde dit station om de goede muziek en ervaren DJ's zoals Rob Stenders en consorten. Als ik de "jonkies" wil horen dan stem ik wel af op 3FM, 538 of Q. Ik hoop dat Rob weer een "nieuwe oude KX" gaat oprichten met een goed business model zodat ze zelfstandig kunnen blijven. Eenmaal in handen van de NPO dan wordt je automatisch onderdeel van hun eenheidsworst. ps. voor de volledigheid de betekenis van eenheidsworst toegevoegd. **** Eenheidsworst was een worst die een door de regering vastgestelde samenstelling en prijs kende in tijden waarin de grondstoffen schaars waren. In onder andere Duitsland en Nederland heeft er een eenheidsworst bestaan. Deze worsten stonden bekend om hun slechte kwaliteit.***
31 aug 2017 21:58 Deon
Sluit me aan bij de meeste voorgaande reacties.
Als jochie het einde van het mij geliefde Radio Veronica (de zeezender) mogen meemaken en een paar jaar geleden nog het einde van Kink FM.
KX Radio heb ik nog niet zo lang geleden ontdekt, waarbij vooral de oudere dj's er uit sprongen met een enorme muziekkennis en steeds weer verrassende muziekkeuze.
Heel wat anders dan die eenheidsworst op de grote publieke en commerciële zenders.
De jonkies op KX, de goeden uitgezonderd, vond ik juist vaak tegenvallen met slap geouwehoer en matige muziekkeuze. Dus u begrijpt dat ik vooralsnog weinig zie in het nieuwe format.
Dat wordt dus weer zoeken naar een nieuwe radiozender.
Er zijn geruchten over een doorstart van Kink FM en anders zal ik moeten terugvallen op good old Studio Brussel van onze zuiderburen.
Maar misschien slaan de ontslagen dj's van KX FM wel de handen ineen en beginnen hun eigen zender. Zo moeilijk kan het in dit internettijdperk toch niet allemaal zijn.
We zullen het zien.
31 aug 2017 16:54 Ronnie
Prachtige jaren waren het, ik ben bang dat het ook een hoop luisteraars gaat kosten.
Bij dezen nog heel veel succes Mark, het ga je goed. :)
31 aug 2017 11:40 Evert-Jan
Wat ontzettend verdrietig nieuws. KX radio was voor mij de reden jaren geleden een internet radio aan te schaffen en op mijn versterker aan te sluiten. Recentelijk nog heb ik een DAB+ radio aangeschaft om op mijn werk naar KX te kunnen luisteren. Waar moet ik vanaf 9 oktober terecht voor luister plezier? Ik wil Rob, Fred, Leo en vele anderen bedanken voor al die jaren radio die met passie werd gemaakt. Hopelijk komt er iets anders voor in de plaats.